Header Ads

Vargányás tökpörkölt libamellel


A gyönyörűséges spárgatök fiókák amiket héjastól, magostól (még ha a magot nem is lehetett szinte látni se) lehet az ételbe tenni, maradtak. Ugyanúgy, mint a vargánya és a fűszerezés is. A mennyiség egy családi ebédnyire csökkent a salátakeverék kivételével.

Került melléjük egy szép libamell. Így még pikánsabban hatott mellé a vegyes saláta.

Ezt az ételt nokedlivel, főtt tésztával, vagy barna rizzsel jó enni. Mellé a natúr salátakeverékkel tényleg nagyon finom. Most én is a főtt tésztára szavaztam, hogy minél kisebb különbséggel kóstolhassuk.

Ahol a családban vegetáriánus és húsevő is van, ott a libamellet külön érdemes pörköltként elkészíteni, húsevőknek a két kész ételt összeforralni.

Hozzávalók:
  • 2 kg gyenge spárgatök, felkockázva,
  • 20 dkg vargánya egészséges falatokra vágva,
  • 1 libamell húsa felkockázva,
  • 1 libamell zsíros része felkockázva,
  • 2 fej gyenge lilahagyma félbe, majd vékony szeletekre vágva,
  • 1 fej fokhagyma, vékony csíkokra vágva,
  • 1 teáskanál szumák,
  • 1 teáskanál őrölt kömény,
  • 1 teáskanál őrölt zöldbors,
  • 3 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 4-5 perilla levél felvágva,
  • 3 evőkanál adalékmentes só,
  • 4 evőkanál sűtő-főző olívaolaj, vagy libazsír
  • 1 liter víz (ez a tökféle nem lédús, így saját levet nem enged).

Elkészítése:

Feltettem a zsiradékba a libamell felkockázott zsíros részét, pár perc alatt töpörtyűre sütöttem lassú tűzön. Mikor kész lett kivettem a zsírból.

Ezután beletettem a zsiradékba a hagymát, a vargányát, a libamell húsát és a fokhagymát együtt, az összes sóval dinsztelődni. Mikor a gomba már szépen levet engedett (kb. 10 perc) félrehúztam a tűzről, hozzákevertem a szumákot, a köményt, a borsot, a pirospaprikát.

Felöntöttem előre forralt vízzel, majd mikor a víz újra forrt még további 15 percig főztem. Ez után hozzákevertem a tököt és az összevágott perilla leveleket. Amikor a víz újra felforrt lefedtem a kuktát, majd közepes lángon még 15 percig főztem az ételt.

Fontos! A perilla nagy levelű növény, egy szálon kb. annyi fűszer van, mint más növényből egy csokorban. (Részletek a perilláról a Fényüzér receptek Szokatlan fűszerek c. bejegyzésében találhatók.)

Köret

Tészta
Magyarországon tojással gyúrt tésztát használunk elsősorban. Ezeket nagy mennyiségű forrásban lévő sós vízbe kell tenni, majd megkeverni. Újraforrás után a lángot takarékra kell tenni, időnkénti keverés mellett addig főzni, míg fel nem jön a víz tetejére.

Nokedli
A nokedli frissen készül, tojás, víz, liszt, só keverékéből. A közepesen lágy tésztát a mellékelt képen látható módon háromszoros mennyiségű forrásban lévő, enyhén sós vízbe kell szaggatni, majd ahogy feljön a víz tetejére tésztaszűrővel kimerni.

A nokedli szaggatásakor ügyelni kell arra, hogy egyszerre ne kerüljön sok tészta a vízbe, mert akkor felhabzik és kifut. Keverjük meg mindenképp, nehogy a nokedlik összeragadjanak (főve nem ragad).

Rizs
Kétszeres mennyiségű sós vizet forralunk fel benne kevés vajjal, vagy olajjal. Belekeverjük a rizst. Lefedjük. 15 percig főzzük takaréklángon, 1-2 alkalommal megkeverjük közben. Lehúzzuk a tűzről. Fedő alatt hagyjuk még 5-10 percig.

Saláta

Most is mint általában natúr saláta készült. Értem alatta, hogy mindenféle ízesítés nélküli saláta és fűszerkeverék. Szimplán összevágva, keverve.

Összetevők:
  • 2 fej Lollo rosso saláta,
  • 15 dkg vegyes, színes tépősaláta (mizuna, wasabi, mustársaláták, rukkola, vérsóska),
  • 5 dkg vízitorma levél,
  • 1 szál perilla levelei,
  • 4 szál citrombazsalikom levelei.

Elkészítése:
Ez legyen az ételkészítés első lépése. A leveleket megmossuk, a vizet lerázzuk róluk, majd hagyjuk lecsöpögni, száradni. Mikor minden más készen van, a leveleket összevágjuk, jól összekeverjük. Így minden falatnak más íze lesz.

A szárítás lényege: ebből a keverékből akár egy hétre való mennyiség is elkészíthető így, melyet hűtőszekrényben fedett dobozban tárolhatunk. Bármikor rátehetjük szendvicsre is, vagy az aktuális ételhez kivett mennyiséget kedvünkre való salátaöntettel tálalhatjuk.

Ez a keverék kifejezetten csípős, édes, kesernyés, savanykás, fűszeres egyszerre.

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.