Header Ads

Téli padlizsános lecsó vegyespörkölttel

Az egész úgy kezdődött, hogy megtaláltam a spájzban két liternyi nyersen eltett paradicsomot, ami más eltett dolgok mögé keveredett. Ha már így alakult elővettem hozzá olaj alá rejtett sült padlizsánt és fagyasztott tarka paprikákat. A lecsó alapja már meg is volt.

Az ezekből készült lecsót egészítettem ki a csapat húsevő tagjai számára egy vegyespörkölttel.

Ha csak húsevőknek készült volna az étel, az egészet a pörkölttel kezdtem volna, majd ahogy az majdnem készen van, hozzá adagolhatók sorban a lecsó alapanyagok. Azért így is kiváló lett.

A megmosott húst nem kell lecsöpögtetni, a rajta maradt kevés vízzel együtt tegyük az ételbe. Mivel a húsokhoz is előszeretettel használok kuktát - ahogyan a húsmentes változathoz - ennyi vízzel a pörkölt saját levében készülhet.

Egy felkockázott, megmosott hús mindig enged annyi levet, amire szükség van egy pörkölthöz. Vegyesen használtam zsírosabb és kevésbé zsíros húst, pulykacombot, sertéshúst és marhahúst kombináltam.

Hozzávalók a pörkölthöz:

  • 3 evőkanál zsír,
  • 3 db vöröshagyma apróra vágva,
  • 5 gerezd fokhagyma vékony csíkokra vágva,
  • 0,6 kg vegyes hús (20 dkg marhahús, 20 dkg sertéscomb, 20 dkg pulykacomb),
  • 2 evőkanál pirospaprika (őrölt),
  • 1 teáskanál adalékmentes só,
  • 0,5 teáskanál frissen őrölt zöldbors.

Elkészítése:

Az apróra vágott vöröshagymát üvegesre dinszteltem a sóval, majd félrehúztam a tűzről és hozzákevertem a fokhagymát, meg a fűszereket.

Mikor a pirospaprika már jól elkeveredett a hagymák között, belekevertem a marhahúst. Ahogy a hús elkezdett levet engedni, hozzákevertem a többi húst és lezártam a kuktát.

Kislángon egy óra alatt fő meg saját levében.

A padlizsános lecsó


A cél mindig az, hogy a lehető legszínesebb, legváltozatosabb ízű hozzávalókat használjak.

A padlizsánról érdemes tudni, hogy nem változtatja meg a lecsó ízét, viszont remekül sűrít. Kiadósabb lesz tőle az étel. A padlizsánt nyáron héjastól használom az ételbe. A héja is könnyen megpuhul, ehető.

Padlizsánt eltenni úgy szoktam, hogy megsütöm, majd a héjából kikaparva préselem a húsát a befőttes üvegbe. Tetejére olajat öntök, így a levegőtől elzárva nem romlik meg.

A lecsó hozzávalói:

  • 3 kg padlizsánból készült padlizsánpüré,
  • 3 kg darált, enyhén fokhagymás paradicsom,
  • 4 kg vegyes fagyasztott paprika karikára vágva, 
  • 2 db közepes vöröshagyma apróra vágva,
  • 0,5 szatyornyi hagymazöld karikára vágva,
  • 7 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 4 evőkanál füstölt parajdi só ugyanonnan,
  • 5 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 7 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 1 evőkanál szumák,
  • frissen őrölt zöldbors ízlés szerint.

Elkészítése:

A hagymákat feltettem dinsztelni az olajra, a natúr sóval. Mikor már kezdett megrogyni a hagyma beleöntöttem a nyers paradicsompürét és a padlizsánpürét. Alaposan átkevertem. Kevergetés mellett megvártam míg felforrósodott.

Ekkor félrehúztam a tűzről, hozzákevertem a pirospaprikát, a szumákot, a borsot és a paprikát fagyottan (így a végeredmény olyan lesz, mintha friss paprikát használtam volna). Ezután 10 percre lezártam a kuktát.

Mikor kinyitottam hozzáadtam a füstölt sót. A végeredmény sűrű, pépes alapban enyhén roppanós, színes paprika karikák.

Tálalása:

Tálalható magában, szeletelt kenyérrel. Jó hozzá hajdina, bulgur, szemes tönköly, rizs - kinek-kinek kedve szerint.

Mi a veganoknak kenyérrel, az ovo-lakto vegetáriánusoknak tojásos nokedlivel, a húsevőknek kenyérrel és pörkölttel kínáltuk a lecsót.

Mellé morzsolt csípős és édes fűszerpaprika dukált.


Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.