Header Ads

Húsvéti köret ötletek

Időm híján már régen jelentkeztem, de remélem jókor adok ötleteket. ☺ A húsvét - mint minden nagyobb ünnep - nagy családi főzéssel szokott járni. Nem árt kicsit megkönnyíteni az életünket.


A képen ugyan sertéssonka van, de boltunkban találhat baromfiból készült füstöltárut (pulyka, kacsa, liba) is kedvére.

Az étel hús része egyszerűen készül:

Feltesszük főni a füstölt húst. Kuktában főzve maximum egy liter víz kell hozzá, fazékban annyi ami épp ellepi. Lassú tűzön, lefedve addig főzzük míg puha lesz. Ezt villával vagy hústűvel tudjuk ellenőrizni.

Mikor készen van egyben kivesszük. Lecsepegtetjük. Hagyjuk kihűlni. Ha engedett még vizet leöntjük róla. A húst betesszük a hűtőbe, esetleg egy órára a mélyhűtőbe hogy könnyen lehessen szeletelni.

Tojás és krumpli:

A szokásos főtt tojás, illetve a különféle változatokban elkészíthető krumpli a következő módon készül: a füstölt hús főzőlevébe betesszük az alaposan megmosott krumplikat héjában, rá a tojásokat. Visszaforraljuk a lét, majd fél órán át főzzük benne a krumplit és a tojást takaréklángon.

Fontos!!! Egy hetesnél frissebb tojás nem jó keménytojásnak mert nem engedi el a héját. Teljesen mindegy hogy ecetezik, gyorsan hűtik vagy mit csinálnak vele. Ha a tojás megvan egy hetes minden varázslás nélkül lejön a héja. Én általában két héttel húsvét előtt szoktam megvenni a tojásokat - háztájiból.

A krumplit természetesen elkészíthetjük hagymás-majonézes változatban, de jól jöhet 2-3 nap múlva amikor már a könyökünkön jön ki a füstölt hús egy könnyed rakott ételként. Ilyenkor a tepsi aljába zsiradékot vagy sütőpapírt teszek, rá a szeletelt krumplit, arra füstölt hússzeleteket, majd tojásokat megtöltve.

A húsvét végi töltött tojáshoz a tojást hosszában félbevágom, a sárgáját kis tejfellel, borssal, mustárral, vágott petrezselyemmel összekeverem. A fél tojásokat felteszem a füstölt hús tetejére, visszatöltöm beléjük a fűszeres tojássárgát. Végül az egészet meglocsolom tejföllel, megszórom reszelt sajttal és beteszem előmelegített sütőbe, közepes lángra. Mikor a sajt kicsit megpirul készen van.

A szokatlan köretek:

A zöld

A képen látható zöld felesborsóból készült. Sárgaborsó is tökéletes hozzá. Háromszoros vízbe tettem fel főni, só nélkül. A felesborsóknál arra kell figyelni: forrásban lévő vízbe kerüljön és visszaforrás után át kell keverni hogy elmenjen a habja. Utána akár kuktában is készíthető, a lehető legkisebb lángon.

A zöld változat ugyanaz a növény csak korábban szedték le, ezért zöld maradt. Hamarabb fő meg mint a sárga. Érdemes ezt is piacon beszerezni, mert a bolti sokszor régóta áll és iszony sokáig fő.

Mikor megfőtt olajon megfuttattam egy rakat fokhagymát - gyenge gyomrúaknak a savanyított változatot vagy a medvehagymát javaslom (utóbbi az időjárás miatt nincs) - hozzátettem annyi kanál Parajdi BányaSót ahány liter vizet a borsóhoz tettem.

Ezután a kettőt összekevertem és kész.

Zöldséges gabona

A gabona

Én gabonának hántolt árpát (gersli) használtam, de tökéletes kölessel, barnarizzsel, hajdinával, bulgurral is. Az árpát és a bulgurt gluténérzékenyeknek nem javaslom (ezt az árpát türelmetleneknek se: beleszaladtam a régen állt már a polcon szituba).

Az árpát négyszeres vízben tettem fel főni, só nélkül, egy csokor kakukkfűvel. (A kölesnek, hajdinának háromszoros, a rizsnek és a bulgurnak kétszeres víz elég. A bulgurt főzni se kell csak forró vízzel leönteni és lefedni mert már előgőzölt.)

Főzési idők: barnarizs, köles, hajdina kb. 25 perc. Sót is lehet tenni a főzővizükbe. Az árpa só nélkül gyorsabban fő. Általában fél óráig, ez most másfél volt. A főzés végére a vizet felszívják.

A zöldség

  • Különféle színű répák julienre vágva. Petrezselyemgyökér, zeller, paszternák apró kockára vágva. Az előző estéről maradt héjában főtt krumpli szintén kockára vágva.
  • Póréhagyma (a zöld része is) apróra vágva.
A póréhagymát - annyi sóval ahány kiló zöldséget használtam fel - olajon megdinszteltem. Hozzákevertem egy kevés frissen őrölt zöldborsot, szumákot, a zöldségeket és időnkénti keverés közben tovább dinszteltem.

Mikor már látszott a zöldségek külső rétegén a hő hatása felöntöttem annyi előre melegített vízzel hogy épp lássam a zöldségek között a vizet is. Lezártam a kuktát. Sistergéstől kislángon 15 percig főztem.

Mikor kész lett a zöldség is összekevertem a megfőtt árpával.

Ez utóbbi köret igen izgalmassá tehető ha tálaláskor frissen reszelt tormával szórjuk meg a füstölt hús mellé. Ezen kívül remek hozzá az apróra vágott retek, a reszelt sajt, a vágott petrezselyem is.

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.