Header Ads

Spenótos cukkini sült pecsenyemájjal

Spenótos cukkini

Az étel hátterében bujdokló cukkinik állnak. Elbújtak levelek alá, csak a szántás előtti alapos átnézés során kerültek elő. Ez után megvenni őket már egyszerű volt. ☺ Ebből - szintén az év utolsó - szabadföldi spenótjával spenótos cukkini készült, melyet sült pecsenyemájjal egészítettem ki.

Tekintettel a cukkini hajlott korára meghámozva került az ételbe. Nyáron, mikor roppanósan gyenge, héjastól használom.

Paradicsomok
Még az utolsó termelői fóliás szedésből sikerült vennem. Idén sajnos a nyersen eltett paradicsom kimaradt a sorból, mert nem volt jó a termés.

Nálam ugyanis a paradicsom „befőzés”: a befőző paradicsom, meg a San Marzano kerül üvegbe télire. Meghámozom, nyersen ledarálom, bazsalikomot és fokhagymát vágok bele. Hozzákeverek a szokásos adalékmentes sóból. Ezt a keveréket betöltöm kiforrázott üvegekbe. Tetejére öntök fél centi olajat, aztán megy a polcra. Csak felnyitás után kell hűtőszekrénybe tenni (ha marad). Így egész évben van nyáron érett friss paradicsomom.

Spenót
A legtöbb ismerősöm azt állítja, hogy nem szereti. Ugyanők azt állítják bármilyen jól elkészített spenótos ételről, hogy ilyen finomat még nem ettek. Mi volt ez? - jön a kérdés.

Én szeretem főzve, sütve, nyersen, ahogy éppen eszembe jut. Hagymával és sóskával dinsztelve tojásrántottába is kiváló.

Padlizsánnal és paradicsommal még nem próbáltam eddig, de ha kaptam egy kilónyi bébi spenótot, meg kell csinálni, mert vagy megromlik, vagy megszárad. Egyik se jó megoldás.

Óriás levelű fodros bazsalikom
Most egy általam eddig ismeretlen változatra találtam. Hatalmas fodros leveleit akár meg is lehet tölteni kedvünk szerint egy kellemes paradicsomsaláta mellé.

Íze enyhén ánizsos, friss. Egy csokornyi egy kisebb bokor méretű belőle. Ami biztos: jól harmonizál a spenót ízéhez. Természetesen mostanra már csak a nyáron lefagyasztott volt. (Ez a bazsalikom üdítőitalnak is jó: pár levelét összevágva, ánizzsal, vagy mentával együtt este szobahőmérsékletű vízbe kell beáztatni, akár rögtön betehető a hűtőszekrénybe. Reggel át kell szűrni másik üvegbe. míg el nem fogy kiváló üdítő ital.)

Ezeken kívül alig kellett más az ételbe.

Hozzávalók:

  • 2 csomag csemegehagyma zöldjével együtt karikára vágva,
  • 2 fej fokhagyma, gerezdjei vékony csíkokra vágva,
  • 4 kg cukkini, hámozva, felkockázva,
  • 20 dkg gomba cikkekre vágva, vagy 2-3 fej őrölt szárított gomba,
  • 1 kg paradicsom, meghámozva, szabálytalanul összevágva,
  • 0,5 kg paradicsom meghámozva, cikkekre vágva,
  • 1 kg spenót vékony csíkokra vágva,
  • 1 csokor óriás levelű fodros bazsalikom vékony csíkokra vágva (elhagyható, ánizskapot maggal helyettesíthető),
  • 8 evőkanál adalékmentes só,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • víz.

Elkészítése:

A hagymát, a fokhagymát a gombát és az összes sót feltettem együtt, közepes lángon dinsztelődni. Időnként megkevertem. Amikor kezdett összeesni hozzákevertem a szabálytalanul vágott paradicsomokat és a cukkinit. Megvártam míg levet eresztenek (ha őrölt szárított gomba kerül az ételbe ekkor kell beletenni), majd lezártam az edényt és hagytam összefőni kb. 20 percig.

Ezután levettem a fedőt, majd felengedtem előre forralt vízzel. Visszazártam az edényt. További 10 percig főztem.

Miután az edényt kinyitottam hozzákevertem a még forró ételhez a bazsalikom és a spenót keverékét. Ezután már egyáltalán nem főztem az ételt. Tálalás előtt hagytam kicsit fedő alatt hűlni.

Pecsenyemáj

Hozzávalók:

  • kacsamáj tetszés szerinti mennyiségben,
  • annyi zsiradék, amennyi a májat várhatóan teljesen ellepi,
  • só és fűszerek ízlés szerint.

Elkészítése:

Először só nélkül puhára konfitáltam a májat. (Mivel sokan nem tudják mi a konfitálás: nagyon lassan főzés. Így készülnek a lekvárok is. Húsfélék esetében a főzés zsírban történik, ezt felénk zsírban abálásnak hívják.)

Ehhez a zsír felét beletesszük a kiválasztott edénybe, praktikusan fazék jó hozzá. Erre rátesszük a májat, akár több rétegben. Rétegenként sózzuk, fűszerezzük. Végül rátesszük a zsír másik felét. Ez után a létező legkisebb lángra feltesszük. 1 órán keresztül így hagyjuk. Nem kell lefedni, mert attól benedvesedik a zsír is.

Jó ha az edénybe krumplihálót teszünk. Egyrészt nem ér a máj az edény aljához, másrészt könnyebb kiszedni mikor kész.

A máj mellé fűszerként egy kisebb hagymát tettem egyben. Mikor kész lett kiemeltem a májakat a krumplihálóval és egy másik edénybe áttettem annyit amit ehhez az ételhez kínáltam (a többi sózás után néhány gerezd fokhagyma kíséretében ment vissza a forró zsírba, amit levettem a tűzről).

A kiválasztott májakat megsóztam, kevés frissen őrölt zöldborsot tettem rá, ráöntöttem keveset a forró zsírból, majd néhány gerezd fokhagyma kíséretében cseppet megpirítottam.

Tálalás:

Ezt az ételt levesként, vagy gabonával / álgabonával (rizs, bulgur, hajdina, quinoa, köles) kiegészítve főételként fogyaszthatjuk. Mi levesként ettük. A tányérokra szedett leveseket szeletelt májjal és cikkekre vágott nyers paradicsommal díszítettem.


Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.