Header Ads

Kakasleves - kicsit másképp

Már régóta gondolkodtam azon: kéne egy húslevest főzni, de úgy, hogy valami pikantériát viszek az ízekbe. Mondjuk vicces ötlet volt, mert levest nem tudok főzni. Mire minden belekerül, aminek szerintem kell, már áll benne a kanál többnyire. Egyik barátom szokta mondani: „Különbözőek vagyunk. Van aki szívvel-lélekkel főz, te anyagból.”


Félre a tréfával, valójában egy nagyon egyszerűen elkészíthető leves készült. Az elkészítést különösen egyszerűsítette a technika fejlődése. Részint a szellőző védőfóliák segítségével a zöldségek külső felülete nem szárad össze a tároláskor. Másrészt a piacra többnyire mosottan érkezik a zöldségféle.

A mosást kisebb-nagyobb zöldség és gyümölcsmosó gépekkel végzik még a kisebb családi gazdaságokban is. Ezért a répa, zeller, petrezselyemgyökér hámozása már régóta kimarad az életemből. A zöldségeket egy dörzsölő szivacs és víz segítségével átmosom, az időjárásnak megfelelő méretűre aprítom és ennyi. Ami fontos: mindig ellenőrzött helyről vásárolok. A műtrágya és más növénytermesztési vegyszerek maradványait pont annyira nem szeretem megenni, mint a mesterséges ízesítőket.

Hozzávalók

  • 1 db kakas tisztítva, belsőségestől (kb 2 kg),
  • 1 szelet füstölt hús - lehet liba, vagy kacsamell de pulykacomb is megfelel,
  • 1 kg répa és petrezselyemgyökér felkockázva,
  • 0,5 kg apró zeller hasábra vágva,
  • 0,5 kg csicsóka felkockázva,
  • 2 kisebb pasztinák hasábra vágva,
  • 1 fej hagyma egészben,
  • 2 gerezd fokhagyma egészben,
  • 1 csokor citromos kakukkfű,
  • 1 csokor petrezselyemzöld,
  • 1 teáskanál libazsír,
  • 1 csapott mokkáskanál őrölt pirospaprika,
  • 1 teáskanál frissen őrölt zöldbors,
  • 1 teáskanál kardamom,
  • 1 teáskanál szumák,
  • 5 evőkanál adalékmentes parajdi bányasó,
  • sonkaháló.

Elkészítése

A libazsírt megmelegítettem a kukta aljában, majd félrehúztam a lángról és belekevertem a paprikát és beletettem az összes sót. Felöntöttem 5 liter vízzel. Visszatettem a tűzre. Óvatosan, hogy könnyű legyen kiemelni beleengedtem a kakast. Mellé tettem a hagymát és a fokhagymát.

Lezártam a kuktát. Azonnal visszavettem alatta kislángra és hagytam 2 órát lassú tűzön főni. Ekkor kivettem a hagymát és a fokhagymát, betettem a kakas mellé a füstölt húst. Visszazártam a kuktát. Főttek együtt még fél órát.

Újra felnyitottam a kuktát, betettem a húsok mellé a zöldségeket. Tetejére csokorba kötve a petrezselymet és a citromos kakukkfüvet. Így főttek még - továbbra is lassú tűzön - 20 percig.

Mikorra készen lett a sonkahálóból kivett kakas húsa egyszerűen leesett a csontokról, a zöldségek meg még kicsit ressek (már nem kemény, de még nem egészen puha) voltak.

Tálalás

A húst kényelmesen ehető falatokra vágtam. A zöldségeket leszűrtem. Külön tálból kínáltam a húst, a zöldséget és a leves levét. Csigatésztát főztem mellé.

A friss zöld kínálatot vágott friss petrezselyemzöld és zellerzöld jelentette. Az erőset is kedvelők számára kevés erős paprikát is tettem az asztalra.

Tapasztalataink

A füstölt hús és a citromos kakukkfű pikáns, könnyed ízvilágot hozott az ételbe, amely a gazdag beltartalom mellett sem okozott elnehezülést, de bőséges energiával szolgált.

A nagyobb darabokra kockázott főtt zöldségek kifejezetten melegítő hatásúak, ami nemcsak evés közben és közvetlenül utána, hanem hosszú távon érezhető.

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.