Header Ads

Karácsonyi tűz rántott csirkeszárnnyal

A télről a legtöbb embernek a fehérség és a hideg jut eszébe. Nekem az izzó tűz. Jól jön egy tűzszínű étel ilyenkor, át tud melegíteni szívet, lelket. ☺ Télen amúgy is fontos, hogy melegítő ételeket fogyasszunk. Ilyenkor nagyobb méretre vágjuk az alapanyagokat, több zsiradékot, gabonát, hüvelyest használunk azok melegítő volta miatt.

Rántott csirkeszárny


Hozzávalók

  • személyenként egy csirkeszárny,
  • adalékmentes Parajdi Bányasó ízlés szerint,
  • liszt - ha van a csapatban gluténérzékeny hajdinaliszt, én tönkölylisztet használtam,
  • tojás, mennyisége a csirkeszárny mennyiségétől függ,
  • zsemlemorzsa, vagy hajdinapehely,
  • fokhagyma, fűszerek ízlés szerint (elhagyható),
  • Zsiradék a sütéshez.

Elkészítése

A nyers csirkeszárnyakat megsóztam, félretettem kicsit. Most fűszereket nem használtam hozzá, de mikor igen, ilyenkor szoktam megfűszerezni is. A hús mindig száraz kell legyen a rántott húshoz, mert a nedves hús ledobja a panírt.

Egy mély tányérban tojást villával felvertem, mintha rántottát szeretnék sütni. Lisztet kevertem hozzá, fokozatos adagolással, csomómentesre. Híg, kb. palacsintatészta sűrűségűnek kell lennie végül (ha véletlenül kicsit sűrű lesz, kevés vizet lehet hozzákeverni). Egy másik tányérba a zsemlemorzsát tettem. A csirkeszárnyakat először a tésztába, majd a morzsába forgattam.

A rántott húsok sütésének több módja ismeretes. Én a nyers húsra és a forró, mély olajban, vagy zsírban sütésre esküszöm. Most a zsírban sütés volt soron. A zsír frissen készült, vegyes, bőrös liba és kacsahájból kisütve. A tepertő jó lesz ünnepi pogácsába, vagy téli reggelihez. A zsírt többször fel lehet használni, csak mindig le kell önteni az edény aljára ülő morzsamaradványokról.

A mély zsiradékban sütéshez vastag falú edény kell és annyi zsír / olaj bele, ami kb. ujjnyira elfedi a benne sülő húst, zöldséget, egyebet. Akkor elég forró, ha pár szem morzsát beleejtünk és az azonnal pezseg, majd feljön a zsiradék tetejére. (Ez most nem volt kérdés a tepertő sütés miatt.)

Mivel a zsiradék nagyon forró, a hús készítése már takaréklángon történt. Betettem a csirkeszárnyakat a zsírba, fedőt tettem az edényre. 7-8 percig sült lefedve, majd levettem a fedőt. Ekkorra a hús feljött a zsír tetejére (ahogyan a tészta szokott a vízre mikor kész). Megfordítottam és addig sütöttem tovább, míg mindenütt szép aranybarna lett.

Bár a nagyon forró zsiradék miatt a panír nem szívja meg magát a zsírral, a szárnyakat szalvétára szedtem ki, hogy még szárazabb legyen a panírja.

Köret


Hozzávalók a tűzszín részhez

  • 5 kg nagydobosi sütőtök,
  • 2 kg cékla,
  • 2 kg csicsóka,
  • 20 dkg frissen pirított és őrölt héj nélküli tökmag,
  • 1 fej apróra vágott vöröshagyma,
  • 8 evőkanál adalékmentes Parajdi Bányasó,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj.

Elkészítése

A sütőtököt elvágva, kimagozva vettem. (Azért így, mert egy ilyen tök akár 20-25 kg is lehet. Azt még elhozni se egyszerű. ) Megmostam. 3 evőkanál sóval, fél liter vízzel feltettem a kuktába főni, héjastól. Mikor a kukta sisteregni kezdett visszavettem takaréknál kisebb lángra. Fél órát főtt így.

Közben meghámoztam a céklát, megmostam és felkockáztam a céklát és a csicsókát. Összevágtam a hagymát.

Fontos lehet tudni, hogy a csicsókát nem kell hámozni. Gyakorlatilag nincs héja. Alaposan meg kell mosni, hogy ne maradjon földes. A külső barnás réteg egy durvább szivaccsal lemosható.

Megpirítottam a tökmagot kerámia serpenyőben, zsiradék nélkül, lassú tűzön, gyakran kevergetve.

Mikor már majdnem kész volt egy kevés sós vizet aláöntöttem, majd gyorsan tovább kevergettem, hogy ne tapadjon le. Amikor a víz teljesen elpárolog róla akkor van készen. Mikor kész lett megvártam míg kihűl és kávédarálóval ledaráltam.

Míg a tökmag a darálásra várt kiszedtem a kuktából a sütőtököket és feltettem dinsztelődni a hagymát az olajban a maradék sóval. Ehhez az ételhez óvatosan, lassú tűzön kell a hagymát készíteni, hogy egészen áttetszővé váljon, de ne barnuljon meg. Ezáltal édesíti az ételt, de nem látszik abban.

Mikor már a hagyma már üveges volt, de még nem egészen kész, hozzákevertem a céklát, hagytam hogy szép lassan párolódjanak saját levükben. Amint a cékla elkezdett puhulni hozzákevertem a csicsókát. Kicsit még hagytam dinsztelődni, aztán félrehúztam a tűzről és belekanalaztam a sütőtököt a héjából.

Felöntöttem annyi vízzel, ami épp ellepte, visszatettem a tűzre, hagytam felforrni. Közben megdaráltam a tökmagot, hozzákevertem az ételhez. Visszazártam a kuktát és hagytam az ételt még bő 10 percig főni.

A végeredmény a fenti képen látszik. Semmi nem pépes, a cékla kifejezetten kellemesen rágható állagú.

Ez az állag azért is jó, mert a meleg, nem túl puha cékla rágás közben felmelegíti a szájat, a nyálat, viszonylag hosszú ideig tart melegen.

Rizs

2 liter vízbe 1 evőkanál sót és 1 evőkanál olajat (lehet vaj is) tettem, majd felforraltam. Mikor forrt belekevertem a barna rizst.

Megvártam míg újra felforr, lefedtem, takaréklángra tettem és hagytam főni 20 percig, majd továbbra főzés nélkül fedő alatt tálalásig.

Tálalása

Tányérra szedtem a rizst, rá a céklás, csicsókás, sütőtökös darabos szószt, tetejére a csirkeszárnyat, majd megszórtam vágott petrezselyemmel és kelkáposzta csíkokkal.

Információ a csirkehúsról

A csirkehús számos alapvető tápanyag és vitamin forrása, melyek erősítik szervezetünket és immunrendszerünket. Nem volt véletlen, hogy valamikor a betegeket csirke, vagy tyúkhúslevessel táplálták fel.

Könnyen emészthető fehérjéit a leggyengébb szervezet is képes hasznosítani.

A csirkehúst úgy is emlegetik, mint a legbiztonságosabb húsfajtát ami kapható, mivel semmilyen mellékhatással nem jár a fogyasztása. Számos tudományos vizsgálatot végeztek már a csirkehúson, melyek igazolták is a fenti állításokat.

Élettani hatása:

  • A csirkehús az egyik legkiválóbb forrása a sovány, minőségi fehérjének. A fehérje elengedhetetlen a megfelelő növekedéshez és fejlődéshez. Fontos azok számára is, akik túlsúlyosak, szeretnének éhezés nélkül lefogyni.
  • A csirkeporc segít az ízületek védelmében, regenerálja a kopott porcokat. Segít a csontkopás megelőzésében.
  • A csirkehús egyik kiváló forrása a B3 vitaminnak, mely védi szervezetünket a rákkal szemben.
  • A szelén, mint fontos nyomelem, szintén nagy mennyiségben található a csirkehúsban. A szelén fontos szerepet játszik számos anyagcsere folyamatban, mint például a pajzsmirigy hormon termelésében, a szervezet védelmi rendszerének antioxidáns termelésében valamint a szervezet immunrendszerének működésében.
  • B6 vitamint tartalmaz, mely fontos szerepet játszik az alapvető sejtfolyamatokban. (A B6 vitamin hiánya a véredények súlyos károsodásához vezet.)
  • A csirkehús a foszfor gazdag forrása is egyben. A foszfor biztosítja a csontok és a fogak egészségét, továbbá fenntartja a vesék, a máj és a központi idegrendszer egészséges működését is.
  • A csirkehús természetes antidepresszáns, mivel a pulykához hasonlóan magas a triptofán nevű aminosav tartalma. Ettől az aminosavtól érezzük magunkat olyan kellemesen, miután elfogyasztottunk egy nagy csésze, forró tyúkhúslevest.
  • A csirkehúsban található alfa- és béta karotin segít szemünk egészségének megőrzésében, valamint antioxidáns hatású is, miáltal a sejtek egészséges, fiatalos működését támogatja.
A növényi összetevők hatásáról társblogunkban olvashat. Az általuk készített húsmentes ételekhez készítünk húsos kiegészítéseket.

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.