Header Ads

Tanultam a macskától: miért együnk belsőséget?

Garantáltan megint lesz egy csomó ismerősöm aki szerint nem tudok jól fotózni. Téves. Rendszeresen elfelejtem lefotózni az ételt mikor elkészül. Olyankor szoktam sikítva támadni a géppel, mikor valaki az utolsó adag ételt szedi ki magának: „Meg ne edd! Nem fotóztam még le!” Ilyenkor tálalva pont úgy van, ahogy az illető épp kiszedte magának.

Számítsd hozzá, hogy próbáltam már elegáns variációkat, miszerint külön van a köret, a zöldség, a dekorációnak való saláta, vagy fűszerféle. Ilyenkor jönnek a csapattagok: „Nem főztél? Csak salátát / köretet / zöldfűszert / stb... találtam.” Ez a jobbik eset. A rosszabbik, mikor amit talált megeszi és utána csodálkozik rá arra, amit az előbb nem talált.

Ezért szokott nálunk úgy lenni: egyik edényben ami a vegan része az ételnek, a másikban a húsos. Nyers zöldségfélét télen a szendvicsekhez eszünk, így mindenből jut mindenkinek.

Majd egyszer nyitok valami jó kis kifőzdét, vagy éttermet, garantálom csodás lesz a megjelenése mindennek. 😉



A képen pont egy ilyen módon kiszedett étel van. A receptet megírom a végén, de először kezdjük a macska résszel: Ciiike egy nagyon csinos trikolor nőstény, pár hónap múlva lesz egy éves. Öt hónaposan került hozzám.

Néhány hét alatt beállt az étrendje. Száraztápot, csirkezúzát, kevés májat és néha halat eszik. Meg a zöldikét rágcsálja időnként. (Ez itt a képen nem a mienk. Az sokkal rágottabb.)

A lényeg, hogy találtam egy jó állateledel boltot, egészen jó hozzáértésű boltossal.

Ő mondta nekem, vegyek a macskának taurint, mert az kell neki. Nem tudta megmondani miért.

Életem során volt már néhány macska aki velem élt, még taurint sose mondott senki. Se boltos, se állatorvos. De még tévedésből se. Nem vagyok az a típus aki mindent megvesz ha javasolják, úgyhogy megnéztem mi az a taurin. Mire jó, mire hat, kinek kell. Nagyon érdekes eredményre jutottam. Messze nemcsak a macskának kell.

A taurin többek között segíti fenntartani szervezeted energiaellátásának és folyadékháztartásának állandóságát, számos szerv működését kedvezően támogatja (pl. szem ideghártyáját, a szívet, a központ idegrendszert), valamint a zsírok vékonybélből való felszívódását is segíti:
  • energiatovábbítóként és méregtelenítőként működik,
  • alkalmas a fizikai fáradtság és izom sérülések mérséklésére, segít eljuttatni az aminosavakat és a glükózt az izomsejtekbe,
  • az agy taurin koncentrációja igen magas: segít agyi impulzusokat létrehozni azzal, hogy a kálium, a nátrium, a kalcium és a magnézium sejtekből történő ki-és beáramlását segíti,
  • kulcsfontosságú szerepet játszik az idegi funkciókban és a vérnyomás szabályozásában, lenyugtatja az agyat és az idegrendszert
  • segít leküzdeni a szorongást, az epilepsziát és további agyi eredetű problémákat, így egyfajta gyenge nyugtatóként hat
  • megnöveli a vázizomzat és a szívizom sejtjeinek összehúzódó képességét, ami növelheti a testmozgás során nyújtott teljesítményt
  • hatással van az inzulin és az adrenalin szintjére, az anyagcserére, a zsiradékok emésztésére, az immunrendszerre, a koleszterinszintre, a sperma és epe termelésére,
  • serkentő és antioxidáns tulajdonsága is van.

Ha a szervezetben alacsony a taurin szint, különböző zavarok jelentkezhetnek, például a szívizom károsodása, a recehártya rendellenes fejlődése és növekedési visszaesések. A taurin az összes, szívben jelenlévő szabad aminosav 50 %-át teszi ki. Pozitív hatást fejt ki a szívizomra és több kutatás során kimutatták, hogy csökkenti a vérnyomást.

Ebből egyértelmű, hogy különösen nélkülözhetetlen a fejlődéshez újszülött és csecsemő korban. Sem az emberi újszülöttek és csecsemők, sem az emlősök kölykeinek szervezete nem képes taurint szintetizálni. Ők többek között ehhez is az anyatejből jutnak hozzá.

A felnőttek szervezete általában képes a taurin előállítására, de nem mindenkié. Akinek a szervezete nem képes ezt az aminosavat szintetizálni nagy eséllyel nem lehet sem vegan, sem vegetáriánus saját egészsége kockáztatása nélkül, különösen a szív és érrendszeri problémákkal élők.

Mindemellett érdemes betartani az étkezésben az arányosságot. Aki szív és érrendszeri problémákkal él erre a legjobb példa, hiszen számára a túl sok hús éppúgy káros lehet, mint a húsevés elhagyása.

Könnyen elképzelhető, hogy a ragadozók szervezete sem képes a taurin szintetizálására, így az életben maradáshoz szükségük van a húsevésre.

Sok helyen lehet találkozni táplálékkiegészítőként taurinnal. Én nem vagyok a mesterséges dolgok híve. Ha ételeink természetes alapanyagaiban sokféle összetevő van, annak oka van. Ma azt képzeljük, hogy egyet kiveszünk belőle és mindent megold. Holnap kiderül, hogy volt a természetesben valami, ami segíti a tegnap kivett hasznosulását, kompenzálja esetleges, tegnap még ismeretlen káros tulajdonságait. Ha engem kérdesz, maradj a természetesnél.

Milyen ételekben van taurin?

HALAK
A halak, a rákfélék nagy mennyiségben tartalmaznak taurint. (A University of California Department of Molecular Biosciences kutatói beszámoltak arról, hogy például egy egész makréla 9,295 grammot tartalmaz.)

HÚSOK
A szárazföldi állatok is jó forrásai a taurinnak. Számos állat - beleértve a madarakat és az emlősöket - húsa tartalmaz taurint. A taurin koncentráció a belsőségekben magasabb. A marhahúsban körülbelül 197 mg taurin található kilogrammonként, a marhamájban 2,359 gramm, a bárány körülbelül 3,676 gramm taurint tartalmaz kilogrammonként. A csirkemájban 6,763 gramm taurin van kilogrammonként.

ANYATEJ
A szülés utáni 4-5. napban jelentkező kolosztrumban (föccstej, előtej) is nagy koncentrációban van jelen a taurin. A csúcs szintet mintegy a szülés után 30 nappal éri el. Ez után az anyatejben azonban fokozatosan csökken a taurin mennyisége.

NÖVÉNYEK
A termesztett zöldségek nem tartalmaznak sok taurint, viszont a tengeri algában nagy koncentrációban találjuk meg ezt az aminosavat. Nem kutatóként megkockáztatom: a húsfehérjékhez és aminosavakhoz legközelebb álló csicsóka is lehet jelentős ebből a szempontból, de téli zöldség lévén nem érhető el egész évben.

Hogyan került sor egy önkéntelen kísérletre?

Mindennek a macska az oka! Én csak úgy próbálgattam, mit eszik meg. Vettem neki húst, nem ette meg se nyersen, se főve, se sülve. Vettem májat, abból evett egy keveset, de azt nyersen nem, csak sütve, vagy főzve. A csirkemáj nem tetszik neki, csak a kacsa. Vettem csirkezúzát, szívesen ette. Viszont se főzve, se sülve. Nyersen. Vettem szívet, rá se nézett, így ment a fagyasztóba helyből.

Vettem egy negyed kiló csirkezúzát. A normál hűtőbe tettem  annyit, amennyit megeszik egy nap. A többit szétzacskózva a mélyhűtőbe tettem. Aztán kiderült, hogy a fagyasztottból kiolvasztottat se eszi meg. Végül a kísérlet során kiderült: a macska a nyers zúzát két napig hajlandó megenni.

Az vesse rám az első követ, aki kétnaponta elhoz bármelyik hentestől öt deka zúzát, vagy egy darab pecsenyemájat. Mert én nem, pedig tényleg haver a hentes. 😉

Ez volt az a pont mikor megkérdeztem a csapat húsevőit, hogy állnak a májjal, zúzával, ilyenekkel? Volt orrhúzás, fintorgás még azok részéről is, akik már ilyen - olyan ételekben ettek májat, ízlett is nekik csak akkor nem kérdeztem semmit, csak megkapták. Ekkor úgy döntöttem, nem kérdezgetek tovább. Ha ízlik ami elkészül úgyis megeszik.

Változóan hoztam negyed és fél kilókat csirkezúzából. Kiadagoltam. Ami a macskának kell ment külön, ami neki sok volt, ment a fagyasztóba. Amikor nagyobb mennyiség összegyűlt, vagy leves kiegészítés, vagy pörkölt, vagy tokány, vagy pirított zúza készült belőle. Néha bekerült a máj mellé zsírban főzésre (konfitálás).

Pecsenyemájból fél - egy kilót hoztam általában egyszerre, attól függően, hány embert érdekelt épp. Sorsa zsírban főzés szokott lenni, aztán saját zsírjában tárolás. Így rendkívül sokáig eláll. Ehhez a zsírban főzéshez legjobb a liba, vagy a kacsazsír. Azt ki lehet sütni bőrös testhájból, de az Erzsike Baromfiboltban minden nap van friss zsír, így ez a lépés megspórolható.

Még szó se volt semmiféle taurinról, mikor a két kritikus állapotú húsevő fiú elkezdte mondogatni, hogy nem értik mitől, de javult az állapotuk. Egyiküknek a szívtájéki szorító érzése múlt el. Határozottan azt mondta, mióta májat eszik. Az általa elfogyasztott máj mennyisége - zsírral együtt - kb. 60 dkg volt egy hónapban.

Konfitált máj és zúza

Hozzávalók

  • 1 kg pecsenyekacsa máj,
  • 0,5 kg tisztított, négyfelé vágott csirkezúza,
  • 1 kis fej tisztított hagyma,
  • 5 gerezd csíkokra vágott fokhagyma,
  • 2 kg kacsazsír,
  • adalékmentes parajdi bányasó ízlés szerint.

Elkészítése

A készítéshez vastagabb aljú edényt célszerű választani. Vékony aljú edény alá egy vastagabb alátétet kell tenni, különben az étel leéghet. (Kiváló segédeszköz lehet egy sütőháló is.) A zsír felét az edénybe tettem, erre került a hús és a máj, közéjük a kis fej hagyma, vágatlanul. Erre tettem a zsír másik felét, majd a lehető legkisebb lángon két órán át volt az egész fedő alatt. Egész pontosan indukciós rezsón 200 W teljesítményre kapcsolva.

Az idő lejárta után levettem a fedőt és addig hagytam fenn az egészet, míg a bugyogás abbamaradt, a zsír átlátszóvá vált.

Mikor mindez kész lett kiszedtem mindent a zsírból. Vékony szeletekre vágtam a májat, megsóztam. Rászórtam a vágott fokhagymát, majd leöntöttem a forró zsírral. (A zsírban főtt, zsírban eltett hús, máj sokáig eláll hűtés nélkül is. A konfitálás elkészülte utáni sózás a máj megkeményedését segít elkerülni. A sülés után a forró zsír alá tett fokhagymától kiváló lesz a fokhagymás íz anélkül, hogy a fokhagyma megkeseredne.)

Hajdinás zöldséges lencse

Hozzávalók

  • 1,5 kg hajdina,
  • 1,5 kg lencse,
  • 3 nagyobb fej hagyma vékony szeletekre vágva,
  • 2 fej fokhagyma, gerezdek csíkokra vágva,
  • 2 kg parázs burgonya (nagyon apró), héjastól egyben,
  • 2,5 kg répa, petrezselyemgyökér, zeller vegyesen, nagyobb kockákra vágva,
  • 0,5 kg csicsóka, nagyobb kockákra vágva,
  • 1 evőkanál szumák,
  • zöldbors, fekete hagymamag, babérlevél, kömény - együtt frissen darálva, ízlés szerint,
  • 8 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 10 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj.

Elkészítése

A hajdinát és a lencsét együtt feltettem főni négyszeres vízben, só nélkül. Mikor kész lett félretettem.

Egy kuktába feltettem dinsztelni a hagymát az összes olajon, az összes sóval. Mikor a hagyma már üveges lett hozzákevertem a fokhagymát, majd az összes zöldséget, burgonyát. Időnként megkeverve saját gőzben párolódtak kb. 10 percig, majd hozzákevertem a fűszereket és egy fél liter vizet.

Lezártam a kuktát, lassú tűzön pároltam még 20 percig, majd hozzákevertem a hajdinás lencsét. Gyakori keverés közben még 5 percig párolódtak együtt.

Tálalás

A csapat húst nem evő tagjai a zöldséges - lencsés hajdinakását ették. A húsevők ugyanerre rátettek a konfitált zúza - máj kombinációból kedvük szerint.

Mellé szabadföldön érett, csípős, szárított, morzsolt pirospaprikát kínáltam.


Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.